info@zarboom.ir 021-22865362
×

آموزش کشت زعفران گلخانه ای

zarboom
15 شهریور 1401
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه

در کشت زعفران گلخانه ای مهم ترین عوامل نور، دما و رطوبت می باشد که همه آنها را باید کاملا تنظیم کنیم. نکته‌ی مهمی که بسیار حائز اهمیت است این است که هیچوقت نباید به صورت مستقيم با آب تماس داشته باشند و فقط از طریق رطوبت هوا آب مورد نیاز خود را با استفاده دستگاه های اتوماتیک رطوبت ساز تامین می‌کنیم.

کشت زعفران گلخانه ای در چند سال اخیر بخصوص در ایران رواج یافته است که بعضی از کشاورزان راندمان تولید سه کیلو زعفران خشک در هر یک تن پیاز زعفران را در سال‌های اولیه احداث گلخانه را اعلام کردند. این برداشت به هیچ وجه دور از ذهن نخواهد بود اگر به خوبی آموزش ببینید و یا به بیان دیگر ریزه‌کاری‌های کار را بدانید.

زعفران گلخانه ای

 

مزایای کشت زعفران گلخانه ای

  1. تسهیل و کاهش ریسک برداشت زعفران
  2. کم هزینه بودن تولید نسبت به میزان برداشت
  3. کم آب بر بودن
  4. بالا بودن عیار زعفران تولیدی و بالا بودن کیفیت ظاهری زعفران
  5. کنترل رشد پیازچه ها توسط تنظیم نمودن رطوبت، دما و نور ورودی به محیط گلخانه

طبق بررسی هایی که توسط تکنسین های متخصص آزمایشگاه صورت‌ گرفته است، عیار زعفران (کروسین) کشت شده در گلخانه حداقل ۲۶۵ می باشد، در صورتی که زعفران با عیار تولیدی ۳۲۰ هم در این محیط به چشم میخورد. عیار زعفران یکی از مهمترین فاکتور ها برای خرید زعفران بشمار می‌رود.

شرایط و وسایل مورد نیاز برای کشت زعفران گلخانه ای

  1. محیط بسته مانند انباری
  2. زمین کشاورزی برای انتقال پیاز ها به خاک بعد از گلدهی
  3. دستگاه رطوبت ساز و یا مه پاش
  4. بخاری
  5. کولر
  6. قفسه‌ و طبق‌های نگه‌دارنده پیاز

مراحل مختلف کشت زعفران گلخانه ای

مرحله اول: تهیه پیاز مرغوب و درشت

برای تهیه پیاز زعفران باید از اواسط خرداد ماه تا اواخر مردادماه اقدام به تهیه پیاز درشت کنید، به طوری که وزن آن بالای ۱۵ گرم باشد.

تهیه پیازچه ضعیف و سبک عملکرد تولید زعفران را بشدت پایین خواهد آورد، به همین دلیل توصیه می‌شود که از پیاز های زیر ۱۵ گرم در گلخانه استفاده نشود. بعد از تهیه پیاز ها در خرداد ماه باید پیاز ها را در محیطی کاملا خنک و به دور از نور خورشید تا اوایل شهریور ماه نگهداری کرد به طوری که در این مدت نباید رطوبت به پیازچه برسد و همچنین دمای محیط پیازچه باید حداکثر بین ۲۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد بالای صفر باشد تا از رشد و شکستن خواب تابستانی آن جلوگیری شود.

 

مرحله دوم: آماده سازی سالن کشت زعفران

 

در این مرحله باید اقدام به تهیه یک مکان مسقف و سالم جهت کشت پیازچه نمود :

شرایط کشت ایروپونیک زعفران 

  1. محیط باید به دور از آلودگی زیست محیطی باشد.
  2. دارای پنجره جهت هوادهی و کنترل دما و رطوبت باشد.
  3. جهت خنک نمودن سالن باید از کولر استفاده کنید، به طوری که وسیله موجود بتواند محیط را تا دمای ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی گراد بالای صفر خنک کند.
  4. سالن باید مجهز به بخاری فن دار جهت گرم کردن محیط در مرحله برداشت گل باشد.

بعد از تهیه مکان مورد نظر باید اقدام به ساخت قفسه های طبقاتی ( ۴ یا ۵ طبقه ) با ارتفاع ۴۰ تا ۴۵ سانتی متری نمود. در کنار قفسه ها باید طبقه‌های چوبی به طول و عرض ۱۰۰ سانتی‌متر در ۱۰۰ سانتی‌متر تهیه نمود.

این قفسه ها از چوب و همچنین از فلز می تواند باشد. عرض قفسه‌ها حداکثر ۱۰۰ سانتی متر باید باشد و فاصله بین قفسه ها جهت استفاده به عنوان راهرو ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر کفایت می‌کند.

برای یک سالن پرورش زعفران گلخانه ای به متراژ ۱۰۰ متر مربع با قفسه های ۵ طبقه ای، ۵ تا ۶ تن پیاز زعفران نیاز هست.

 

مرحله سوم : انتقال پیاز های زعفران به سالن کشتپیازچه زعفران برای کشت گلخانه ای

 

ضد عفونی کردن سالن کشت

قبل از انتقال پیازچه به داخل سالن، سالن را باید توسط مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی نموده و از ورود مواد خارجی آلوده به داخل سالن جلوگیری کنید.

سپس اقدام به جداسازی پیازچه‌ها از یکدیگر و پاک نمودن آنها از خاک، پوشال اضافی و همچنین دیگر مواد اضافی کنید.

ضدعفونی کردن پیاز زعفران

در این مرحله باید در یک مخزن اقدام به تهیه محلول قارچ‌کش ( قارچ‌کش کاربندازیم  به میزان دو در هزار ) و کنه‌کش ( کنه‌کش پروپارژیت به میزان یک و نیم در هزار ) نمود و پیازچه‌ها را به مدت چند دقیقه در این محلول قرار داده تا پیازچه‌ها به طور کامل ضدعفونی شوند.

چیدن پیاز ها روی طبقه ها

بعد از ضدعفونی نمودن و خشک کردن پیازچه‌ها در محیط سایه، اقدام به چیدن پیازچه‌ها در طبقه‌های آماده شده از قبل می‌شود و طبقه‌ها را به داخل سالن انتقال داده می‌شود، در این مرحله که اواخر شهریورماه صورت می‌گیرد رطوبت هوا را به ۸۰ درصد رسانیده می‌شود.

در این مرحله پیازچه ها شروع به بیدار شدن و رشد تیج‌های آن می‌شود، باید از رشد تیج‌های ضعیف جلوگیری نمود، این عمل توسط دست انجام می‌گیرد و باعث می‌شود که از اتلاف انرژی اندوخته غذایی پیازچه جلوگیری نموده و باعث بالا رفتن راندمان تولید شود.

از برداشت گل زعفران در محیط گلخانه خود لذت ببرید!

بعد از رشد تمامی پیازچه‌ها دمای محیط را به ۱۷ درجه سانتیگراد می رسانیم، این دما بهترین دما جهت گلدهی زعفران می‌باشد. به محض روییدن اولین گل زعفران شروع به برداشت گلها می‌کنیم این عمل از موقع ظاهر شدن گل به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز ادامه دارد تا تمامی پیازچه همه گل‌های خود را تولید کنند.

هر پیازچه ( پیاز چه ۱۵ تا ۲۰ گرمی ) در شرایط گلخانه به طور متوسط ۱۲ تا ۱۴ عدد گل تولید می‌کند. اصلی‌ترین سود یک گلخانه زعفران این است که شما بتوانید با انجام صحیح مدیریت کودی وزن پیازهای خودتان را به بیش از ۳۰ گرم برسانید و این موضوع منجر به افزایش تعداد گل و در نهایت بازدهی کشت شما می‌شود.

 

مرحله چهارم: انتقال پیازچه زعفران به زمین

بعد از برداشت گل باید هر چه سریعتر پیازچه ها را به زمین از قبل آماده شده انتقال داده شود و در موقع انتقال به زمین باید مواظب بود که به برگهای پیازچه آسیبی نرسد و همچنین زیر خاک مدفون نشود. بعد از انتقال پیازچه‌ها به خاک مراحل دیگر دقیقا شبیه کشت خاکی باید ادامه داده شود و عناصر ریز مغذی و دیگر عناصر مورد نظر گیاه توسط آبیاری و محلول پاشی در اختیار گیاه قرار داده شود.

خیلی از علاقمندان فکر میکنند که برای کشت زعفران گلخانه ای فقط به یک سالن نیاز است، در صورتی که این اصلا درست نیست. شما باید حتما یک زمین کشاورزی داشته باشید تا بعد از اتمام گلدهی زعفران، پیاز ها به مزرعه انتقال دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زعفران در چه آب و هوایی رشد می کند

کشت زعفران در مناطق سردسیر گیاه زعفران سرمادوست است و با سرد شدن نسبی هوا فعال مي‌شود و دوره‌ی رشد ...
zarboom
04 مرداد 1401

چرا به زعفران، طلای سرخ می گویند؟

زعفران، گیاه دارویی و ادویه‌ مهمی است که از زمان‌های قدیم تاکنون کشت می‌شود. این گیاه سال‌هاست ...
zarboom
03 مرداد 1401

آموزش احداث زعفران گلخانه ای بدون خاک

مدت های مدیدی است که زعفران کاشته می شود و پهنه کشت آن بسیار وسیع می باشد. ...
zarboom
30 تیر 1399
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه